Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Burnsideovo lemma


Toto důležité lemma zformuloval anglický matematik William Burnside (1852 - 1927). Díky němu můžeme velice jednoduše spočítat na první pohled velmi složité příklady.

Než přistoupíme k samotnému lemmatu, zopakujeme si některé důležité pojmy.


Pojmy


Permutace, grupa (zobrazit text)


Orbita (zobrazit text)


Pevné body, stabilizátor (zobrazit text)



Burnsideovo lemma: $$ |\mathscr{O}| = \dfrac{1}{|G|}\sum_{\pi \in G}|P_{\pi}|, $$ kde $ \mathscr{O} $ je množina všech orbit a $G$ je podgrupa grupy všech permutací.

Jinými slovy: Počet orbit je průměrný počet pevných bodů permutací z $G$.

Důkaz:(zobrazit text)



Řešené příklady


Příklad 1 – Náhrdelníky

Máme tři brilianty a pět safírů. Kolik různých náhrdelníků z nich můžeme sestavit?

Náhrdelníkem rozumíme navlečení drahokamů na šňůrku (ta je vzadu svázaná, čili je to kruh). Přitom dva náhrdelníky, které se liší jen pootočením, považujeme za shodné.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 2 – Monomino

Kolika způsoby můžeme umístit jedno monomino do tabulky $8 x 8$ tak, že nerozlišujeme situace vzniklé pootočením i překlopením?

(Monomino je čtvereček o straně délky 1.)

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 3 – Náramky

korálky

Na náramek máme připraveno pět žlutých korálků, pět červených a pět zelených, které máme navléknout na nitku a svázat. Kolik různých náramků můžeme vytvořit?

Náramky lišící se pouze pootočením nebo překlopením jsou shodné.

Řešení:(zobrazit text)


Příklad 4 – Dvě monomina

Kolika způsoby můžeme umístit dvě monomina do tabulky $8 x 8$ tak, že
A) nerozlišujeme situace vzniklé jen pootočením,
B) nerozlišujeme situace vzniklé pootočením i překlopením?

Řešení:(zobrazit text)


bílá krychle

Příklad 5 – Krychle

Kolika způsoby lze obarvit stěny dané krychle dvěma barvami (černou a bílou)?

Řešení:(zobrazit text)



Příklady k procvičení


Příklad 1

Kolika způsoby můžeme umístit jedno monomino do tabulky $7 x 7$ tak, že nerozlišujeme situace vzniklé pootočením i překlopením?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 2

Kolika způsoby můžeme umístit dvě monomina do tabulky $7 x 7$ tak, že
A) nerozlišujeme situace vzniklé jen pootočením,
B) nerozlišujeme situace vzniklé pootočením i překlopením?

Řešení:(zobrazit text)


Příklad 3

Kolika způsoby lze obarvit dvěma barvami políčka šachovnice
A) 3x3,
B) 4x4?

Přitom dvě obarvení, které můžeme jedno z druhého získat otočením šachovnice, považujeme za stejná.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 4

Kolika způsoby lze obarvit dvěma barvami políčka prosklené šachovnice
A) 3x3,
B) 4x4?

Dvě obarvení, které můžeme jedno z druhého získat otočením nebo překlopením šachovnice, považujeme za stejná.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 5

Dětská skládanka obsahuje 3 červené, 3 modré a 3 zelené čtvercové destičky. Kolika způsoby je lze sestavit do velkého čtverce 3x3, nezáleží-li na natočení?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 6

Kolik různých náramků si můžeme vytvořit ze 2 žlutých a 4 oranžových korálků, jestliže:
A) nerozlišujeme náramky vzniklé jen pootočením,
B) nerozlišujeme náramky vzniklé pootočením i překlopením?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 7

Kolik různých náramků si můžeme vytvořit ze 3 safírů a 4 rubínů, jestliže:
A) nerozlišujeme náramky vzniklé jen pootočením,
B) nerozlišujeme náramky vzniklé pootočením i překlopením?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 8

Kolik různých náhrdelníků si můžeme vytvořit ze 2 modrých, 4 bílých a 4 červených korálků, jestliže:
A) nerozlišujeme náhrdelníky vzniklé jen pootočením,
B) nerozlišujeme náhrdelníky vzniklé pootočením i překlopením?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 9

Kolik různých náramků si můžeme vytvořit ze 2 zelených, 2 žlutých a 3 bílých korálků, jestliže:
A) nerozlišujeme náramky vzniklé jen pootočením,
B) nerozlišujeme náramky vzniklé pootočením i překlopením?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 10

Kolik různých náramků si můžeme vytvořit ze 2 safírů, 3 smaragdů a 3 rubínů, jestliže:
A) nerozlišujeme náramky vzniklé jen pootočením,
B) nerozlišujeme náramky vzniklé pootočením i překlopením?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 11

Určete, kolik způsoby je možné obarvit stěny krychle, máme-li k dispozici tři různé barvy. Přitom dvě obarvení, které můžeme jedno z druhého získat otočením krychle, považujeme za stejná.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 12

Na každou ze stěn krychle máme nakreslit některou z úhlopříček. Kolik různých krychlí můžeme získat?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 13

Na každou ze stěn krychle máme nakreslit šipku mířící k některému z vrcholů krychle ležících v této stěně. Kolik různých krychlí můžeme získat?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 14

Jak se změní odpověď v předchozím příkladu, můžeme-li na libovolný počet stěn šipku nenakreslit?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 15

Kolika způsoby můžeme obarvit krychli, mají-li být dvě stěny bílé, dvě černé a dvě červené?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 16

Kolika způsoby můžeme obarvit hrany krychle dvěma barvami?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 17

Kolika způsoby můžeme obarvit vrcholy krychle třemi barvami?

Řešení: (zobrazit text)


Bc. Monika Stančíková |
ÚMS, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Přírodovědecká fakulty MU
| Šablonu poskytlo:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2015