Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Kombinace s opakováním


V kombinacích s opakováním nás budou zajímat skupiny prvků, kde nezáleží na uspořádání vybraných prvků a kde se prvky mohou opakovat. Podívejme se hned na první příklad.


Úvodní příklady


Příklad 1 – Tři kuličky tří barev

V sáčku je mnoho červených, modrých a žlutých kuliček. Kolik různých možností máme, chceme-li si vybrat 3 z nich?     (Na pořadí vybraných kuliček nezáleží a kuličky téže barvy mezi sebou nerozlišujeme.)

Řešení:(skrýt text)

Pokud si vypíšeme všechny možnosti, zjistíme, že jich je 10: přehled všech možností

Jak se početně dopočítáme k tomuto výsledku? Postup i pro další příklady si zkusíme odůvodnit. Každou kombinaci kuliček si zašifrujeme pomocí teček a čárek následovně:

Mysleme si, že máme tři hromádky – na jedné jsou červené kuličky, na druhé jsou modré a na poslední jsou žluté kuličky.
3 hromádky kuliček
Pro každou kombinaci zakreslíme pod příslušnou hromádku tolik teček, kolikrát se v dané kombinaci tento prvek vyskytuje. A pro rozlišení mezi sousedními hromádkami použijeme svislou čarou (mezi první a druhou přihrádkou a mezi druhou a třetí). Není-li kulička některé barvy v dané kombinaci, nebude pod touto hromádkou žádná tečka.

Dostaneme takové přiřazení:

$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet\bullet\bullet \ | \ \ | \ $

$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet\bullet \ | \ \bullet \ | \ $

$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet\bullet \ | \ \ | \ \bullet $

$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet \ | \ \bullet\bullet \ | \ $

$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet \ | \ \bullet \ | \ \bullet $

$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet \ | \ \ | \ \bullet\bullet$

$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \ | \ \bullet\bullet\bullet \ | \ $

$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \ | \ \bullet\bullet \ | \ \bullet$

$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \ | \ \bullet \ | \ \bullet\bullet$

$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \ | \ \ | \ \bullet\bullet\bullet$

Všimněte si, že takové přiřazení je jednoznačné – každé tří prvkové kombinaci můžeme jednoznačně přiřadit pětici skládající se z 3 teček a 2 svislých čar a obráceně.

Uvědomme si, že ačkoli nám u výběru kuliček nezáleželo na pořadí, u uspořádání teček a čar už jejich pořadí důležité je. Od kombinací s opakováním jsme jednoznačně přešli k permutacím s opakováním, jejichž počet už umíme vypočítat, dostáváme výsledek: $$ \dfrac{(3+2)!}{3!\cdot2!} = \dfrac{5!}{3!2!}=10$$

Poznámka: Na počet pětic složených ze tří teček a dvou čar se také můžeme dívat jako na výběr dvou míst z pěti, na kterých budou svislé čáry. Tento počet je tedy $ \dbinom{5}{2} $.


Příklad 2 – Čtyři kuličky tří barev

V sáčku je mnoho červených, modrých a žlutých kuliček. Kolik různých možností máme, chceme-li si vybrat 4 z nich?

Řešení:(skrýt text)

Stále máme tři hromádky - jedna červených, druhá modrých a poslední žlutých kuliček.
3 hromádky kuliček

Počet kuliček příslušné barvy opět určíme tečkami a pro rozlišení jejich barev opět použijeme 2 svislé čáry.

Proč svislé čáry jsou právě dvě? Je to dáno počtem hromádek (různých prvků), pro rozdělení 3 různobarevných hromádek potřebujeme svislé čáry v počtu o jedno méně.

Příklad jednoho přiřazení:

$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet \ | \ \ | \ \bullet\bullet\bullet$

Rozmísťujeme 4 tečky a 2 svislé čáry, kde záleží na jejich pořadí, dostáváme výsledek: $$ \dfrac{(4+2)!}{4!\cdot2!} = \dfrac{6!}{4!2!}=15\qquad \qquad \left[ = \dbinom{6}{2} \right] $$


Příklad 3 – Tři kuličky čtyř barev

V sáčku je mnoho červených, modrých, žlutých a zelených kuliček. Kolik různých možností máme, chceme-li si vybrat 3 z nich?

Řešení:(skrýt text)

Nyní dostáváme čtyři hromádky - na jedné jsou červené kuličky, na druhé jsou modré, na třetí žluté a na poslední zelené kuličky.
4 hromádky kuliček
Zašifrováváme je stejným způsobem jako v předešlých dvou příkladech. Pomocí teček a svislých čar. Kolik bude nyní teček a čar? Vybíráme 3 kuličky, proto budou 3 tečky. Máme 4 různé barvy, proto budou 3 svislé čáry.

Příklad jednoho přiřazení:

$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \ | \ \bullet \ | \ \bullet | \ \bullet$

Rozmísťujeme 3 tečky a 3 svislé čáry, kde záleží na jejich pořadí, dostáváme výsledek: $$ \dfrac{(3+3)!}{3!\cdot3!} = \dfrac{6!}{3!3!}=20\qquad \qquad \left[ = \dbinom{6}{3} \right] $$


Shrnutí:

V úvodních příkladech jsme počítali počet všech kombinací s opakováním pomocí počtu všech permutací s opakováním.

Pokud jsme měli vypočítat počet všech neuspořádaných $k$-tic z prvků, kterých bylo $n$ druhů, využili jsme k tomu počet všech permutací z $[k + (n-1)]$ prvků.

(počet kuliček, které jsme vybírali + počet svislých čar, jenž rozdělovaly hromádky)

Za chvíli si ukážeme, že tento postup opravdu vyhovuje i definici níže.

Je důležité si uvědomit, že jsme doposud měli k dispozici vždy dostatečný počet prvků (kuliček) od každého druhu (barvy). Tzn. při počítání počtu všech neuspořádaných trojic, jsme měli k dispozici 3 kuličky od každé barvy. Pokud bychom měli jen 2 kuličky od některé barvy, musíme to při výpočtu zohlednit. V řešených příkladech pod definicí některé takové příklady spočítáme.


Definice

Definice: $k$-členná kombinace s opakováním z $n$ prvků je neuspořádaná $k$-tice sestavená z těchto prvků tak, že se v ní každý vyskytuje nejvýše $k$-krát.


Z předchozích úvah vyplývá následující věta:

Věta: Počet $K'(k, n)$ všech $k$-členných kombinací s opakováním z $n$ prvků je: $$K'(k, n) = \dbinom{n+k-1}{k} .$$



Odvození(zobrazit text)


Řešené příklady


Příklad 1 – Kvádr

Určete počet kvádrů, jejichž velikosti hran jsou přirozená čísla nejvýše rovná deseti. Kolik je v tomto počtu krychlí?

Řešení:(skrýt text)

Vybíráme 3 číslice z deseti, číslice se mohou opakovat a nezáležím nám na jejich pořadí. (3 tečky a 9 svislých čar) $$\dbinom{3+10-1}{3} = \dbinom{12}{3} \qquad [= \dfrac{12!}{3!9!} = 220]$$

Krychle má všechny délky hran stejně dlouhé, my máme k dispozici 10 různých číslic, proto je $10$ krychlí.


3 koláče

Příklad 2 – Koláče

Matějova maminka upekla 3 druhy koláčů - makové, ořechové, tvarohové. Od každého 5 kusů. Určete, kolika způsoby si Matěj může vybrat
    a) 4 koláče;
    b) 6 koláčů.

Řešení:(skrýt text)

a) Vybíráme 4 koláče ze 3 různých druhů: $$\dbinom{4+(3-1)}{4}=\dbinom{6}{4} \qquad [=\dfrac{6!}{4!2!}=15] $$

b) V tomto případě si Matěj nemůžeme vybrat 6 koláčů stejného druhu. Od počtu všech kombinací odečteme počet těch kombinací, kde jsou všechny koláče stejné, a dostaneme požadovaný výsledek: $$\dbinom{6 + (3-1)}{6} - 3 = 28 - 3 = 25 $$


Příklad 3 – Pohlednice

V novinovém stánku je ke koupi deset druhů pohlednic, přičemž každý druh je k dispozici v padesáti exemplářích. Určete, kolika způsoby lze zakoupit
    a) 15 pohlednic;
    b) 51 pohlednic;
    c) 8 různých pohlednic.

Řešení:(skrýt text)

a) Vybíráme 15 pohlednic z 10 různých druhů: $$\dbinom{15+(10-1)}{15}=\dbinom{24}{15} \qquad [=\dfrac{24!}{15!9!}=1307504] $$

b) V tomto případě nemůžeme vybrat 51 pohlednic jednoho druhu. Proto odečteme počet případů, kdy jsou všechny pohlednice stejné, a dostaneme náš výsledek: $$\dbinom{51+(10-1)}{51}-10=\dbinom{60}{51}-10 \qquad [=14783142660-10=14783142650] $$

c) Vybíráme 8 různých pohlednic, tzn. že se prvky nemohou opakovat: $$\dbinom{10}{8} \qquad [= 45] $$


Příklady k procvičení


Příklad 1

Určete počet všech trojúhelníků, z nichž žádné dva nejsou shodné a jejichž každý strana má velikost vyjádřenou jedním z čísel 4, 5, 6, 7.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 2

bílé šachové figurky

Ze všech bílých šachových figurek bez krále a dámy (tj. z osmi pěšců, dvou věží, dvou jezdců a dvou střelců) vybereme A) trojici, B) dvojici. Jaký je počet možností pro jejich složení?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 3

V sadě 32 karet je každá z následujících karet čtyřikrát: sedmička, osmička, devítka, desítka, spodek, svršek, král, eso; karty téže hodnoty jsou přitom rozlišeny těmito "barvami": červená, zelená, žaludy, kule. Určete, kolika způsoby je možno vybrat čtyři karty, jestliže se
    a) rozlišují pouze „barvy” jednotlivých karet;
    b) rozlišují pouze hodnoty jednotlivých karet.

Řešení: (zobrazit text)


3 kostky

Příklad 4

Kolik různých neuspořádaných trojic mohou dát počty teček na jednotlivých šestibokých kostkách při vrhu třemi kostkami? (Stěny kostek jsou označeny jednou, dvěma, ... až šesti tečkami.)

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 5

Klenotník vybírá do prstenu tři drahokamy; k dispozici má tři rubíny, dva smaragdy a pět safírů. Kolika způsoby může tento výběr provést, považujeme-li kameny téhož druhu za stejné?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 6

Mezi 6 dětí rozdělujeme 15 (stejných) tenisových míčků.
    a) Určete počet všech možných rozdělení.
    b) Určete počet všech rozdělení, při kterých každé dítě dostane aspoň jeden míček.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 7

Kolika způsoby si mohou tři osoby rozdělit 7 stejných hrušek a 5 stejných jablek, aniž by je krájely? (Připouštíme i situace, že některé osoby nic nedostanou.)

Řešení: (zobrazit text)


zrnka kávy

Příklad 8

V lahůdkářství mají kávu pěti různých druhů. Kolika způsoby je možné provést nákup 12 balíčků kávy? Kolika způsoby je to možné, požadujeme-li, aby v nákupu bylo alespoň po dvou balíčcích každého druhu kávy?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 9

Kolika způsoby lze do 9 různých přihrádek rozmístit 7 bílých a 2 černé koule
A) nesmí-li žádná přihrádka zůstat prázdná?
B) mohou-li některé přihrádky zůstat prázdné?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 10

V prodejně mají na výběr 12 různých lízátek. Určete, kolika způsoby si lze z nich koupit A) 15 lízátek; B) 7 lízátek; C) 7 různých lízátek.

Řešení: (zobrazit text)


Bc. Monika Stančíková |
ÚMS, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Přírodovědecká fakulty MU
| Šablonu poskytlo:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2015