V kombinacích s opakováním nás budou zajímat skupiny prvků, kde nezáleží na uspořádání vybraných prvků a kde se prvky mohou opakovat. Podívejme se hned na první příklad.
V sáčku je mnoho červených, modrých a žlutých kuliček. Kolik různých možností máme, chceme-li si vybrat 3 z nich? (Na pořadí vybraných kuliček nezáleží a kuličky téže barvy mezi sebou nerozlišujeme.)
Pokud si vypíšeme všechny možnosti, zjistíme, že jich je 10: |
Jak se početně dopočítáme k tomuto výsledku? Postup i pro další příklady si zkusíme odůvodnit. Každou kombinaci kuliček si zašifrujeme pomocí teček a čárek následovně:
Mysleme si, že máme tři hromádky – na jedné jsou červené kuličky, na druhé jsou modré a na poslední jsou žluté kuličky.Dostaneme takové přiřazení:
$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet\bullet\bullet \ | \ \ | \ $
$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet\bullet \ | \ \bullet \ | \ $
$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet\bullet \ | \ \ | \ \bullet $
$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet \ | \ \bullet\bullet \ | \ $
$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet \ | \ \bullet \ | \ \bullet $
$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet \ | \ \ | \ \bullet\bullet$
$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \ | \ \bullet\bullet\bullet \ | \ $
$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \ | \ \bullet\bullet \ | \ \bullet$
$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \ | \ \bullet \ | \ \bullet\bullet$
$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \ | \ \ | \ \bullet\bullet\bullet$
Všimněte si, že takové přiřazení je jednoznačné – každé tří prvkové kombinaci můžeme jednoznačně přiřadit pětici skládající se z 3 teček a 2 svislých čar a obráceně.
Uvědomme si, že ačkoli nám u výběru kuliček nezáleželo na pořadí, u uspořádání teček a čar už jejich pořadí důležité je. Od kombinací s opakováním jsme jednoznačně přešli k permutacím s opakováním, jejichž počet už umíme vypočítat, dostáváme výsledek: $$ \dfrac{(3+2)!}{3!\cdot2!} = \dfrac{5!}{3!2!}=10$$
Poznámka: Na počet pětic složených ze tří teček a dvou čar se také můžeme dívat jako na výběr dvou míst z pěti, na kterých budou svislé čáry. Tento počet je tedy $ \dbinom{5}{2} $.
V sáčku je mnoho červených, modrých a žlutých kuliček. Kolik různých možností máme, chceme-li si vybrat 4 z nich?
Počet kuliček příslušné barvy opět určíme tečkami a pro rozlišení jejich barev opět použijeme 2 svislé čáry.
Proč svislé čáry jsou právě dvě? Je to dáno počtem hromádek (různých prvků), pro rozdělení 3 různobarevných hromádek potřebujeme svislé čáry v počtu o jedno méně.
Příklad jednoho přiřazení:
$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \bullet \ | \ \ | \ \bullet\bullet\bullet$
Rozmísťujeme 4 tečky a 2 svislé čáry, kde záleží na jejich pořadí, dostáváme výsledek: $$ \dfrac{(4+2)!}{4!\cdot2!} = \dfrac{6!}{4!2!}=15\qquad \qquad \left[ = \dbinom{6}{2} \right] $$
V sáčku je mnoho červených, modrých, žlutých a zelených kuliček. Kolik různých možností máme, chceme-li si vybrat 3 z nich?
Příklad jednoho přiřazení:
$ \hspace{180px}$ $\quad \longrightarrow \quad \ | \ \bullet \ | \ \bullet | \ \bullet$
Rozmísťujeme 3 tečky a 3 svislé čáry, kde záleží na jejich pořadí, dostáváme výsledek: $$ \dfrac{(3+3)!}{3!\cdot3!} = \dfrac{6!}{3!3!}=20\qquad \qquad \left[ = \dbinom{6}{3} \right] $$
V úvodních příkladech jsme počítali počet všech kombinací s opakováním pomocí počtu všech permutací s opakováním.
Pokud jsme měli vypočítat počet všech neuspořádaných $k$-tic z prvků, kterých bylo $n$ druhů, využili jsme k tomu počet všech permutací z $[k + (n-1)]$ prvků.
(počet kuliček, které jsme vybírali + počet svislých čar, jenž rozdělovaly hromádky)
Za chvíli si ukážeme, že tento postup opravdu vyhovuje i definici níže.
Je důležité si uvědomit, že jsme doposud měli k dispozici vždy dostatečný počet prvků (kuliček) od každého druhu (barvy). Tzn. při počítání počtu všech neuspořádaných trojic, jsme měli k dispozici 3 kuličky od každé barvy. Pokud bychom měli jen 2 kuličky od některé barvy, musíme to při výpočtu zohlednit. V řešených příkladech pod definicí některé takové příklady spočítáme.
Z předchozích úvah vyplývá následující věta:
Určete počet kvádrů, jejichž velikosti hran jsou přirozená čísla nejvýše rovná deseti. Kolik je v tomto počtu krychlí?
Vybíráme 3 číslice z deseti, číslice se mohou opakovat a nezáležím nám na jejich pořadí. (3 tečky a 9 svislých čar) $$\dbinom{3+10-1}{3} = \dbinom{12}{3} \qquad [= \dfrac{12!}{3!9!} = 220]$$
Krychle má všechny délky hran stejně dlouhé, my máme k dispozici 10 různých číslic, proto je $10$ krychlí.
Matějova maminka upekla 3 druhy koláčů - makové, ořechové, tvarohové. Od každého 5 kusů. Určete, kolika způsoby si Matěj může vybrat
a) 4 koláče;
b) 6 koláčů.
a) Vybíráme 4 koláče ze 3 různých druhů: $$\dbinom{4+(3-1)}{4}=\dbinom{6}{4} \qquad [=\dfrac{6!}{4!2!}=15] $$
b) V tomto případě si Matěj nemůžeme vybrat 6 koláčů stejného druhu. Od počtu všech kombinací odečteme počet těch kombinací, kde jsou všechny koláče stejné, a dostaneme požadovaný výsledek: $$\dbinom{6 + (3-1)}{6} - 3 = 28 - 3 = 25 $$
V novinovém stánku je ke koupi deset druhů pohlednic, přičemž každý druh je k dispozici v padesáti exemplářích. Určete, kolika způsoby lze zakoupit
a) 15 pohlednic;
b) 51 pohlednic;
c) 8 různých pohlednic.
a) Vybíráme 15 pohlednic z 10 různých druhů: $$\dbinom{15+(10-1)}{15}=\dbinom{24}{15} \qquad [=\dfrac{24!}{15!9!}=1307504] $$
b) V tomto případě nemůžeme vybrat 51 pohlednic jednoho druhu. Proto odečteme počet případů, kdy jsou všechny pohlednice stejné, a dostaneme náš výsledek: $$\dbinom{51+(10-1)}{51}-10=\dbinom{60}{51}-10 \qquad [=14783142660-10=14783142650] $$
c) Vybíráme 8 různých pohlednic, tzn. že se prvky nemohou opakovat: $$\dbinom{10}{8} \qquad [= 45] $$
Určete počet všech trojúhelníků, z nichž žádné dva nejsou shodné a jejichž každý strana má velikost vyjádřenou jedním z čísel 4, 5, 6, 7.
Ze všech bílých šachových figurek bez krále a dámy (tj. z osmi pěšců, dvou věží, dvou jezdců a dvou střelců) vybereme A) trojici, B) dvojici. Jaký je počet možností pro jejich složení?
V sadě 32 karet je každá z následujících karet čtyřikrát: sedmička, osmička, devítka, desítka, spodek, svršek, král, eso;
karty téže hodnoty jsou přitom rozlišeny těmito "barvami": červená, zelená, žaludy, kule. Určete, kolika způsoby je možno vybrat čtyři karty, jestliže se
a) rozlišují pouze „barvy” jednotlivých karet;
b) rozlišují pouze hodnoty jednotlivých karet.
Kolik různých neuspořádaných trojic mohou dát počty teček na jednotlivých šestibokých kostkách při vrhu třemi kostkami? (Stěny kostek jsou označeny jednou, dvěma, ... až šesti tečkami.)
Klenotník vybírá do prstenu tři drahokamy; k dispozici má tři rubíny, dva smaragdy a pět safírů. Kolika způsoby může tento výběr provést, považujeme-li kameny téhož druhu za stejné?
Mezi 6 dětí rozdělujeme 15 (stejných) tenisových míčků.
a) Určete počet všech možných rozdělení.
b) Určete počet všech rozdělení, při kterých každé dítě dostane aspoň jeden míček.
Kolika způsoby si mohou tři osoby rozdělit 7 stejných hrušek a 5 stejných jablek, aniž by je krájely? (Připouštíme i situace, že některé osoby nic nedostanou.)
V lahůdkářství mají kávu pěti různých druhů. Kolika způsoby je možné provést nákup 12 balíčků kávy? Kolika způsoby je to možné, požadujeme-li, aby v nákupu bylo alespoň po dvou balíčcích každého druhu kávy?
Kolika způsoby lze do 9 různých přihrádek rozmístit 7 bílých a 2 černé koule
A) nesmí-li žádná přihrádka zůstat prázdná?
B) mohou-li některé přihrádky zůstat prázdné?
V prodejně mají na výběr 12 různých lízátek. Určete, kolika způsoby si lze z nich koupit A) 15 lízátek; B) 7 lízátek; C) 7 různých lízátek.