Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Variace s opakováním


Vzpomínáte si na počítání variací bez opakování? Zjišťovali jsme počet výběrů prvků, kde záleželo na pořadí a kde se každý prvek vyskytoval nejvýše jednou.

Jediný rozdíl u variací s opakováním je ten, že se prvky ve výběru mohou opakovat.

Ukážeme si rozdíl na příkladech.



Řešené příklady


Příklad 1 – Vlajky

Vlajka má být složena ze tří svislých pruhů, k dispozici máme 5 barev – bílou, červenou, hnědou, zelenou a žlutou. Každou barvu můžeme použít vícekrát.
(Ovšem jeden pruh může být obarven pouze jednou barvou.)

  1. Určete počet vlajek, které lze z těchto barev sestavit.
  2. Kolik takových vlajek má žlutý pruh?
  3. Kolik vlajek má žlutý pruh uprostřed?
  4. Kolik vlajek nemá červený pruh?
  5. Kolik vlajek nemá červený pruh uprostřed?

Řešení:(skrýt text)

Vlajka očíslovaná
  1. Doplňujeme barvy na tři části vlajky, vybíráme tedy 3 barvy z pěti a přitom barvy mohu použít vícekrát:

      1. 2. 3. →   _ _ _

    Na první místo máme 5 možností:

      $5$ _ _

    Na druhé místo máme opět 5 možností, barvy se mohou opakovat:

      $5$ $5$ _

    Na třetí místo máme opět 5 možností:

      $5$ $5$ $5$

    Výsledek: $5 \cdot 5 \cdot 5 = 125 $.

  2. Situaci si rozdělíme na tři případy: Buď žlutý pruh bude vlevo nebo uprostřed nebo vpravo na vlajce:
    Vlajka se žlutým pruhem vlevo Vlajka se žlutým pruhem uprostřed Vlajka se žlutým pruhem vpravo

      Ž _ _       _ Ž _       _ _ Ž

    Umístění žluté barvy tímto máme určené. Na toto místo máme pouze jednu možnost výběru barvy = žlutou:

      $ 1 $ _ _       _ $ 1 $ _       _ _ $ 1 $

    Na zbývající dvě místa máme k dispozici pět barev:

      $ 1 \ \ 5 \ \ 5 $     $\ 5 \ \ 1 \ \ 5 $     $\ 5 \ \ 5 \ \ 1 $

    Jednotlivé možnosti:
      $1 \cdot 5 \cdot 5 = 25$,
      $5 \cdot 1 \cdot 5 = 25$,
      $5 \cdot 5 \cdot 1 = 25$.

    Jelikož se jedná o 3 různé případy, z nichž k obarvení každého případu máme 25 možností, celkem budeme mít podle pravidla součtu: $25 + 25 + 25 = 75$ různých vlajek.

  3. Žlutý pruh uprostřed a na zbývající pruhy máme k dispozici 5 barev:
          $5 \cdot 1 \cdot 5 = 25$.
  4. Nemá červený pruh, počet barev na vlajku je tedy 4:
          $4 \cdot 4 \cdot 4 = 64$.
  5. Dá se vypočítat dvěma způsoby:

    A) Můžeme od počtu všech vlajek odečíst ty, které mají prostřední barvu červenou.
       Tato čísla máme už vypočítané:
          Počet všech vlajek $5 \cdot 5 \cdot 5 = 125$.
          Počet vlajek s červenou uprostřed $5 \cdot 1 \cdot 5 = 25$.
        Vlajky bez prostředního pruhu červeného: $125 - 25 = 100$.

    B) Máme obarvit 3 pruhy na vlajce:
          _ $\ $ _ $\ $ _
        Začneme od prostředního pruhu. Na něj máme pouze 4 barvy, protože červenou nechceme:
          _ $\ \ 4 \ \ $ _
        Na zbývající dva pruhy můžeme použít 5 pět barev:
          $5 \ \ 4 \ \ $5
        Celkem:
          $5 \cdot 4 \cdot 5 = 100$.

Porovnejte s příkladem Variace bez opakování: Příklad 1 – Vlajky.


Příklad 2 – SPZ

Bývalé české SPZ tvořily 3 písmena a 4 číslice, např. KME0782. Určete, kolik různých SPZ dříve mohlo být?

Na SPZ se používalo 28 písmen a číslice 0, 1, 2, ..., 9.

Řešení:(skrýt text)

Auto s SPZ BMA 1248
Vybíráme prvky na 7 různých míst:
      _ $\ $ _ $\ $ _ $\ $ _ $\ $ _ $\ $ _ $\ $ _
První tři místa tvoří písmena:
      $28 \ 28 \ 28 \ $ _ $\ $ _ $\ $ _ $\ $ _
Zbývající místa tvoří číslice 0, 1, 2, ..., 9, těch je 10:
      $28 \ 28 \ 28 \ 10 \ 10 \ 10 \ 10$
Celkem: $28 \cdot 28 \cdot 28 \cdot 10 \cdot 10 \cdot 10 \cdot 10 = 219 520 000$.

Příklad 3 – Čísla

A) Určete počet všech nejvýše čtyřciferných přirozených čísel sestavených z číslic 1, 2, 3, 7, 8, 9?

B) Kolik z nich je menších než 6000?

C) Určete počet všech nejvýše čtyřciferných přirozených čísel sestavených z číslic 0, 1, 2, 3, 7, 8, 9?

Řešení:(skrýt text)

A) Situaci si rozdělíme na případy:

  1. Výběr čtyřciferných čísel.
  2. Výběr tříciferných čísel.
  3. Výběr dvouciferných čísel.
  4. Výběr jednociferných čísel.
  1. Máme čtyři cifry: _ _ _ _
    Můžeme na ně umístit číslice: 1, 2, 3, 7, 8, 9. Celkem 6 číslic.
    $6$ $6$ $6$ $6$
    Celkově: $6 \cdot 6 \cdot 6 \cdot 6 = 1296$.
  2. Pro tříciferná čísla obdobně: $6 \cdot 6 \cdot 6 = 216$.
  3. Pro dvouciferná čísla: $6 \cdot 6 = 36$.
  4. Jednociferná přirozená čísla: $6$.
Vypočítali jsme, kolik máme možností pro výběr 4 různých čísel (nejprve čtyřciferného čísla, poté tříciferného, dvouciferného a jednociferného), proto výsledek je podle pravidla součtu:
$1296 + 216 + 36 + 6 = 1554 $.

B) Postup řešení je stejný jako v A). Jediný rozdíl bude pro výpočet čtyřciferných čísel.
Na prvním místě mohou být pouze čísla: 1,2,3 - celkem 3 číslice. (Proč? Menší než 6000.)
$3 \cdot 6 \cdot 6 \cdot 6 = 648$
Počet všech nejvýše čtyřciferných přirozených čísel menších než 6000 je:
$648 + 216 + 36 + 6 = 906 $.

C) Opět si situaci rozdělíme na případy:

  1. Výběr čtyřciferných čísel.
  2. Výběr tříciferných čísel.
  3. Výběr dvouciferných čísel.
  4. Výběr jednociferných čísel.
  1. Na čtyři cifry: _ _ _ _
    můžeme umístit čtyři číslice z následujících 7 číslic: 0, 1, 2, 3, 7, 8, 9. Celkem 7 číslic, ale pozor na první cifru:
    $6$ $7$ $7$ $7$
    Celkově: $6 \cdot 7 \cdot 7 \cdot 7 = 2058$.
  2. Pro tříciferná čísla obdobně: $6 \cdot 7 \cdot 7 = 294$.
  3. Pro dvouciferná čísla: $6 \cdot 7 = 42$.
  4. Jednociferná přirozená čísla: $6$.
Vypočítali jsme, kolik máme možností pro výběr 4 různých čísel (nejprve čtyřciferného čísla, poté tříciferného, dvouciferného a jednociferného), proto opět podle pravidla součtu je výsledek: $2058 + 294 + 42 + 6 = 2400 $.


Definice

Definice: $k$-členná variace s opakováním z $n$ prvků je uspořádaná $k$-tice sestavená z těchto prvků tak, že každý se v ní vyskytuje nejvýše $k$-krát.

Z předchozích úvah vyplývá následující věta:

Věta: Počet $V'(k,n)$ všech $k$-členných variací z $n$ prvků je:

$V'(k,n) = n^k$.

Vypočítáme si některé již řešené příklady s využitím vzorce.

Příklad 1 – Vlajky – podle vzorce (zobrazit text)


Příklad 2 – SPZ – podle vzorce(zobrazit text)


Shrnutí:
Použití vzorce může urychlit řešení úlohy, vždy je však nezbytné do úlohy nejprve proniknout.


Příklady k procvičení


Příklad 1

Kolik značek Morseovy abecedy lze utvořit sestavením teček a čárek do skupin o jednom až čtyřech znacích?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 2

Žofka zapomněla své telefonní číslo. Ví jen, že mělo předčíslí 773 a poté jej tvořilo 6 číslic takových, že: první tři číslice byly sudé nebo nula, další dvě číslice byly liché a poslední si nepamatuje vůbec.
Kolik takových různých telefonních čísel lze sestavit?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 3

Kolik je všech čtyřciferných čísel dělitelných čtyřmi, v nichž se vyskytují pouze cifry 1, 2, 3, 4, 5.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 4

Určete počet všech přirozených čísel menších než milión, která lze zapsat dekadicky pouze použitím číslic 5, 8.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 5

Jméno a příjmení každého obyvatele městečka s 1500 obyvateli může začínat jedním ze 32 písmen. Dokažte, že aspoň dva obyvatelé městečka mají stejné iniciály.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 6

Kufřík má heslový zámek, který se otevře, když na každém z pěti kotoučů nastavíme správnou číslici; těchto číslic je na každém kotouči devět. Určete největší možný počet pokusů, které je nutno provést, chceme-li kufřík otevřít, jestliže jsme zapomněli heslo.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 7

Na panelu je $k$ žárovek, z nichž každá může svítit zeleně, žlutě nebo červeně. Určete, kolik různých stavů může panel signalizovat.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 8

Určete počet všech šesticiferných přirozených čísel, jejichž ciferný součet je číslo sudé.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 9

Kolik různých vrhů lze provést A) dvěma, B) třemi šestibokými kostkami? (Stěny jsou označeny jednou, dvěma, ... až šesti tečkami.)

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 10

A) Určete počet všech čtyřciferných přirozených čísel vytvořených z cifer 1, 2, 3, 4, 5, 6, která jsou dělitelná čtyřmi.

B) Určete počet všech čtyřciferných přirozených čísel vytvořených z cifer 0, 1, 2, 3, 4, 5, která jsou dělitelná čtyřmi.

Řešení: (zobrazit text)


Bc. Monika Stančíková |
ÚMS, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Přírodovědecká fakulty MU
| Šablonu poskytlo:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2015