Ve variacích (i permutacích) vždy záleželo na pořadí, v jakém jsme vybrané prvky uspořádávali. V kombinacích tomu tak není, na jejich pořadí nezáleží.
Stále prvky mezi sebou rozlišujeme (nemohou se opakovat) a každý se může vyskytovat nejvýše jednou.
Kolik existuje uspořádaných dvojic ze čtyř písmen - A B C D ? (Uspořádaných = záleží na pořadí.)
Všechny dvojice ze čtyř písmen - A B C D jsou:
AB AC AD BC BD CD
BA CA DA CB DB DC
Kolik existuje neuspořádaných dvojic ze čtyř písmen - A B C D ? (Nezáleží na pořadí prvků, proto dvojice AB i BA je nyní stejná kombinace.)
(Jinými slovy: Kolik existuje 2-prvkových podmnožin 4-prvkové množiny?)
AB BA | AC CA | AD DA | BC CB | BD DB | CD DC |
Když se pozorně podíváme na výpis, všimneme si, že neuspořádaných dvojic je přesně 2x méně.
Každý sloupec tvoří 2 stejné písmena jinak uspořádané = permutace 2 prvků.
Počet dvou-prvkových permutací je 2! = 2, to určuje i počet řádků.
Proto, pokud nezáleží na pořadí, vydělíme výsledek 2! a získáme počet neuspořádaných dvojic.
Výsledek: $\dfrac{4 \cdot 3}{2!} = \dfrac{12}{2} = 6$.
Výpis všech neuspořádaných dvojic ze 4 prvků:
AB AC AD BC BD CD
Kolik existuje uspořádaných trojic ze čtyř písmen - A B C D ? (Uspořádaných = záleží na pořadí.)
Všechny trojice ze čtyř písmen - A B C D jsou:
ABC ABD ACD BCD
ACB ADB ADC BDC
BAC BAD CAD CBD
BCA BDA CDA CDB
CAB DAB DAC DBC
CBA DBA DCA DCB
Kolik existuje neuspořádaných trojic ze čtyř písmen - A B C D ? (Nezáleží na pořadí prvků.)
(Jinými slovy: Kolik existuje 3-prvkových podmnožin 4-prvkové množiny?)
ABC ACB BAC BCA CAB CBA |
ABD ADB BAD BDA DAB DBA |
ACD ADC CAD CDA DAC DCA |
BCD BDC CBD CDB DBC DCB |
Každý sloupec tvoří 3 stejné prvky jinak uspořádané = permutace tří prvků.
Počet tří-prvkových permutací je 3! = 6, to určuje i počet řádků.
Proto, pokud nezáleží na pořadí, vydělíme výsledek 3! a získáme počet neuspořádaných trojic.
Výsledek: $\dfrac{4 \cdot 3 \cdot 2}{3!} = \dfrac{24}{6} = 4$.
Výpis všech neuspořádaných trojic ze 4 prvků:
ABC ABD ACD BCD
Ve třídě je 30 žáků. Kolika způsoby můžeme vybrat 3 žáky na zkoušení? (Žáci jsou zkoušeni zároveň = nezáleží na jejich pořadí.)
Vybereme trojici žáků: $30 \cdot 29 \cdot 28$
Nezáleží na pořadí, proto vydělíme ještě $3!$.
Výsledek: $\dfrac{30 \cdot 29 \cdot 28}{3!} = 4060$.
Všimněte si, že pokud jsme tvořili neuspořádané dvojice, vypočítali jsme variace a výsledek vydělili 2!.
Pokud jsme chtěli neuspořádané trojice, vypočítali jsme opět variace a výsledek vydělili 3!.
Jak by tomu bylo u čtveřic? ... Výsledek by se vydělil 4!.
Uvědomili jste si na příkladech, proč tomu tak bylo?
Jinak řečeno:
$k$-členná kombinace z $n$ prvků je $k$-prvková podmnožina množiny těmito $n$ prvky určená.
Pro vyjádření $K(k, n)$ užíváme i symbol $\dbinom{n}{k} $. Nazývá se kombinační číslo a čte se "$n$ nad $k$".
Pro všechna celá nezáporná čísla $n, k$, kde $k \leq n$, je: $$ K(k,n) = \dbinom{n}{k} = \frac{n!}{k!(n-k)!} $$
Alena má 10 knih, které ještě nepřečetla. Odjíždí na dovolenou a chtěla by si vzít 2 knihy s sebou. Kolik má různých možností, jaké knihy si vybrat?
Z 10 knih vybíráme 2 tak, že nezáleží na jejich pořadí:
$${10 \choose 2} $$
Obvykle si s tímto výsledkem vystačíme. Ale zkusme si nyní i rozepsat:
$${10 \choose 2} = \frac{10!}{2!(10-2)!} = \frac{10!}{2!8!} = \frac{10 \cdot 9 \cdot 8!}{2!8!} = \frac{10 \cdot 9}{2 \cdot 1} = 5 \cdot 9 = 45.$$
Porovnejme s postupem z úvodu:
$\dfrac{10 \cdot 9}{2!} = \dfrac{10 \cdot 9}{2 \cdot 1} = 5 \cdot 9 = 45$.
Určete, kolika způsoby lze na šachovnici (8 x 8 políček) vybrat:
A) 3 políčka?
B) 3 políčka neležící ve stejném sloupci?
C) 3 políčka neležící ve stejném sloupci ani ve stejné řadě?
D) 3 políčka, která nejsou všechna stejné barvy?
A) Na šachovnici je 64 políček. Z nich vybíráme 3:
$${64 \choose 3} $$
Zkusme si i nyní rozepsat:
$$ {64 \choose 3} = \frac{64!}{3!(64-3)!} = \frac{64!}{3! \cdot 61!} =
\frac{64 \cdot 63 \cdot 62 \cdot 61!}{3! \cdot 61!} = \frac{64 \cdot 63 \cdot 62}{3 \cdot 2 \cdot 1} = 64 \cdot 21 \cdot 31 = 41664. $$
B) Od všech trojic odečteme ty trojice, které leží ve stejném sloupci.
Kolik je trojic, které leží ve stejném sloupci? Z 8 políček v jednom sloupci vybíráme 3:
$${8 \choose 3}$$
Sloupců je 8, proto toto číslo musíme odečíst osmkrát. Náš výsledek:
$${64 \choose 3} - 8 \cdot {8 \choose 3} \qquad [=41216]$$
C) Od výsledku v bodě B) ještě odečteme trojice, které leží ve stejné řadě. Kolik jich je? $$ 8 \cdot {8 \choose 3}$$ Výsledek: $${64 \choose 3} - 8 \cdot {8 \choose 3} - 8 \cdot {8 \choose 3} = {64 \choose 3} - 16 \cdot {8 \choose 3} \qquad [=40768] $$
D) Od všech trojic odečteme ty trojice, které jsou bílé barvy, a trojice, které jsou černé barvy.
Políček bílé barvy je 32.
Políček černé barvy je 32.
Výsledek:
$${64 \choose 3} - {32 \choose 3} - {32 \choose 3} = {64 \choose 3} - 2 \cdot {32 \choose 3} \qquad [=31744]$$
V tomto případě jsme mohli postupovat i jinak.
Chceme znát počet trojic, které nejsou stejné barvy. Tedy jsou to trojice, kde je buď 1 políčko černé a 2 bílé, nebo 1 bílé a 2 černé. Těch je:
$${32 \choose 2} \cdot {32 \choose 1} + {32 \choose 1} \cdot {32 \choose 2} = {32 \choose 2} \cdot 32 + 32 \cdot {32 \choose 2} = 64 \cdot {32 \choose 2} \qquad [=31744] $$
Určete, kolika způsoby je možno ze sedmi mužů a čtyř žen vybrat šestičlennou skupinu, v níž jsou
a) právě dvě ženy?
b) aspoň dvě ženy?
c) nejvýše dvě ženy?
a) Vybíráme 2 ženy ze 4 a zároveň 4 muže ze 7, nezáleží na pořadí: $${4 \choose 2} \cdot {7 \choose 4} \qquad [=210]$$
b) V tomto případě můžeme vybrat:
2 ženy a 4 muže nebo
3 ženy a 3 muže nebo
4 ženy a 2 muže
Výsledek: $${4 \choose 2} \cdot {7 \choose 4} + {4 \choose 3} \cdot {7 \choose 3} + {4 \choose 4} \cdot {7 \choose 2} \qquad [=371]$$
c) V tomto případě můžeme vybrat:
2 ženy a 4 muže nebo
1 ženu a 5 mužů nebo
žádnou ženu a 6 mužů
Výsledek: $${4 \choose 2} \cdot {7 \choose 4} + {4 \choose 1} \cdot {7 \choose 5} + {4 \choose 0} \cdot {7 \choose 6} = {4 \choose 2} \cdot {7 \choose 4} + {4 \choose 1} \cdot {7 \choose 5} + {7 \choose 6} \qquad [=301]$$
Volejbalový turnaj je rozdělen na 3 skupiny. V každé skupině je 6 týmů. V rámci skupiny hraje každý tým s každým.
A) Kolik zápasů se v turnaji odehraje?
B) Kolik zápasů se v turnaji odehraje, hrají-li ještě vítězové všech skupin každý s každým o celkové první místo?
Jaký bude celkový počet podání rukou:
1. jsou-li v místnosti 3 lidé a každý si podává ruku s každým?
2. přijde-li dalších 5 lidí? Původní 3 lidé si už ruce mezi sebou nepodávají.
A) Kolika způsoby je možno z 18 kamarádů vybrat 9?
B) Kolika způsoby je možno z 18 kamarádů vybrat 9 požadujeme-li, že kamarád Pepa nebude mezi vybranými?
C) Kolika způsoby je možno z 18 kamarádů vybrat 9 požadujeme-li, že mezi vybranými nebudou zároveň obě kamarádky Katka a Žofka?
D) Kolika způsoby je možno z 18 kamarádů vybrat 9 požadujeme-li, aby mezi vybranými byl alespoň jeden z kamarádů Honza nebo Sláva?
Petr má sedm knih, o které se zajímá Ivana, Ivana má deset knih, o které se zajímá Petr. Určete, kolika způsoby si Petr může vyměnit dvě své knihy za dvě knihy Ivaniny.
Vyjádřete kombinačními čísly, kolika způsoby může $m$ chlapců a $n$ dívek utvořit taneční pár.
Je dán čtverec KLMN. Na každé straně čtverce zvolíme 8 vnitřních bodů.
A) Určete počet všech trojúhelníků, jejichž vrcholy leží v daných bodech.
B) Určete počet všech trojúhelníků, jejichž vrcholy leží v daných bodech a každé dva vrcholy jednoho trojúhelníku leží na různých stranách čtverce.
Na běžecké trati běží 8 závodníků. Do finále postupují první tři. Kolik je možností na postupující trojici?
Kolika způsoby lze rozdělit 12 hráčů na dvě šestičlenná družstva?
Kolika způsoby lze 4 dívky a 8 chlapců rozdělit na dvě šestičlenná volejbalová družstva tak, aby v každém družstvu byla dvě děvčata a 4 chlapci?
Ve skupině je 20 dětí, každé dvě děti mají jiné jméno. Je mezi nimi i Alena a Jana. Kolika způsoby lze vybrat 8 dětí tak, aby mezi vybranými:
a) byla Alena,
b) nebyla Alena,
c) byla Alena a Jana,
d) byla alespoň jedna z dívek Alena, Jana,
e) byla nejvýše jedna z dívek Alena, Jana,
f) nebyla ani Alena, ani Jana?
Kolika způsoby lze 20 dětí rozdělit do tří skupin tak, aby v první skupině bylo 10 dětí, ve druhé skupině bylo 6 dětí a ve třetí zbytek?
V sérii 12 výrobků jsou právě 3 vadné. Kolika způsoby z nich lze vybrat:
a) 6 libovolných výrobků,
b) 6 výrobků bezvadných,
c) 6 výrobků, z nichž právě 1 je vadný,
d) 6 výrobků, z nichž právě 2 jsou vadné,
e) 6 výrobků, z nichž právě 3 jsou vadné?
Kolika způsoby je možné vybrat z přirozených čísel menších nebo rovných 30 tři různá čísla tak, aby jejich součet byl roven sudému číslu?