Permutace bez opakování
Permutace je název pro uspořádání prvků určité skupiny. I nyní nás bude zajímat počet všech různých uspořádání, které můžeme s danými prvky učinit. (Např. Kolika způsoby mohu seřadit 5 dětí vedle sebe?)
Rozdíl oproti variacím je pouze ten, že uspořádáváme všechny prvky.
Opět tyto prvky mezi sebou rozlišujeme, jsou navzájem různé a neopakují se. Opět nám záleží na pořadí prvků.
Řešené příklady
Příklad 1 - Zákon
K návrhu zákona se mají postupně vyjádřit 4 poslanci: Adámek, Beneš, Coufal a Dupák. Určete počet:
- všech možných pořadí jejich vystoupení;
- všech možných pořadí jejich vystoupení, v nichž Dupák vystupuje hned po Adámkovi;
- všech možných pořadí jejich vystoupení, v nichž Beneš vystupuje kdykoli po Dupákovi.
Řešení:(skrýt text)
- Pořadí 4 poslanců: 1. 2. 3. 4. → _ _ _ _
Na první místo můžeme vybrat jednoho ze 4, máme tedy 4 možnosti výběru:
4 _ _ _
Zbývají nám 3 poslanci. Na druhé místo máme tedy 3 možnosti výběru:
4 3 _ _
Po výběru poslanců na první a druhé místo nám zůstávají 2 poslanci. Na třetí místo máme proto 2 možnosti výběru:
4 3 2 _
A už nám zůstal jen jeden poslanec, který půjde jako poslední:
4 3 2 1
Výsledek: $ 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 24$.
- Dupák má jít hned po Adámkovi. Tak je spojíme dohromady a vznikne nám jeden celek: Adámek + Dupák → AD.
(Dupák totiž jde vždy po Adámkovi, proto jej můžeme v možnostech sloučit s Adámkem. Jeho výstup je určen tím, kdy vybereme Adámka.)
Hledáme tedy rozmístění pro 3 "poslance", pro Brázdu, Coufala a AD: → _ _ _
Pro výběr prvního v pořadí máme na výběr ze 3 možností: 3 _ _
Pro další vystoupení máme už jen 2 možností: 3 2 _
A poslední možnost: 3 2 1
Výsledek: $ 3 \cdot 2 \cdot 1 = 6$.
Můžeme si ověřit, že opravdu v těchto šesti možnostech máme rozmístěné 4 poslance podle zadání:
1) AD B C 2) AD C B
3) B AD C 4) C AD B
5) B C AD 6) C B AD
- Uvědomme si, že ve všech pořadích mohou nastat dvě možnosti: buď je Beneš před Dupákem, nebo je až po něm.
A těchto pořadí je stejný počet (ke každému pořadí, kdy je Beneš před Dupákem, existuje právě jedno pořadí, kdy jsou jejich místa přehozené,
např. A B C D → A D C B).
Hned můžeme vidět, že výsledek je tedy počet všech pořadí děleno dvěma: $ (4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1) / 2 = 24 / 2 = 12$.
Příklad 2 - Předseda, místopředseda…
Vedení sportovního klubu 1.FK Zborovice tvoří 3 muži a 2 ženy. Určete:
- Kolika způsoby z nich lze vybrat předsedu, místopředsedu, účetního, hospodáře a trenéra?
- Kolika způsoby z nich lze vybrat funkcionáře jak v případě 1. tak, aby ve funkci předsedy byl muž a ve funkci místopředsedy žena nebo obráceně?
Řešení:(skrýt text)
- $3$ muži $+ \ 2$ ženy $= 5 $lidí celkem.
P M Ú H T ( = Předseda Místopředseda Účetní Hospodář Trenér )
_ _ _ _ _ → 5 4 3 2 1
Výsledek: $ 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 120$.
- Úlohu si rozdělíme na situace:
a) P-muž a M-žena:
Na místo předsedy vybíráme jednoho ze tří mužů, na místo místopředsedy jednu ze dvou žen:
$3 \ 2 $ _ _ _
Zbývají $2$ muži $+ \ 1$ žena $= 3 $.
$ 3 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 36$.
b) P-žena a M-muž:
Na místo předsedy vybíráme jednu ze dvou žen, na místo místopředsedy jednoho ze tří mužů:
$2 \ 3 $ _ _ _
Zbývají $2$ muži $+ \ 1$ žena $= 3 $.
$ 2 \cdot 3 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 36$.
Výsledek: $ 36 + 36 = 72$.
Příklad 3 - Čísla
A) Určete počet všech pěticiferných přirozených čísel, v jejichž dekadickém zápisu se vyskytují číslice 0, 4, 5, 6, 7 a každá z nich právě jednou?
B) Kolik z nich je menších než 60 000?
C) Kolik z nich je dělitelných 5?
Řešení:(skrýt text)
A) Pěticiferné číslo: _ _ _ _ _
Na první cifru můžeme umístit jednu ze čtyř číslic (nulu ne!): 4 _ _ _ _
Na další cifru máme k dispozici pět číslic bez jedné, kterou jsme už vybrali: 4 4 _ _ _
A postupujeme dále, jak jsme zvyklí: 4 4 3 2 1
Celkově: $ 4 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 96$.
B) Na první cifru můžeme dát číslice: 4 a 5 = 2 číslice. (Proč? Menší než 6000.)
Celkově: $2 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 48$.
C) Pěticiferné číslo je dělitelné pěti právě tehdy, když končí 0 nebo 5. Každou situaci si vypočítáme zvlášť.
Číslo končící nulou: poslední cifru máme určenou a je na ni jen jedna možnost: _ _ _ _ 1 .
Rozmístíme ostatní číslice: $ 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 1 = 24$.
Číslo končící pětkou: poslední cifru máme určenou a je na ni jen jedna možnost: _ _ _ _ 1 .
Rozmístíme ostatní číslice: $ 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 1 = 24$.
Celkem: $ 24 + 24 = 48$.
Definice
Definice:
Permutace z $n$ prvků je uspořádaná $n$-tice sestavená z těchto prvků tak, že se v ní každý vyskytuje právě jednou.
Jinak řečeno: Permutace z $n$ prvků je každá $n$-členná variace z těchto prvků.
Definice: Pro každé přirozené číslo $n$ definujeme:
$n! = n \cdot (n-1) \cdot … \cdot 2 \cdot 1$, kde $0! = 1$.
Číslo $n!$ čteme jako "$n$ faktoriál".
Počet $P(n)$ všech permutací z $n$ prvků je:
$ P(n) = n! $.
Podívejte se na počítání s
faktoriály.
Jen na ukázku si vypočítáme některé řešené příklady s využitím vzorce:
Příklad 1 - Zákon - podle vzorce(zobrazit text)
K návrhu zákona se mají postupně vyjádřit 4 poslanci: Adámek, Beneš, Coufal a Dupák. Určete počet:
1. všech možných pořadí jejich vystoupení.
Řešení:
1. Výsledek: $ P(4) = 4! = 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 24$.
Příklad 2 - Předseda, místopředseda… - podle vzorce(zobrazit text)
Vedení sportovního klubu 1.FK Zborovice tvoří 3 muži a 2 ženy. Určete:
1. Kolika způsoby z nich lze vybrat předsedu, místopředsedu, účetního, hospodáře a trenéra?
Řešení:
1. $3$ muži $+ \ 2$ ženy $= 5$ lidí celkem.
Výsledek: $P(5) = 5! = 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 120$.
Shrnutí počítaní podle vzorce:
Podle definice by se další Řešené příklady řešily obtížněji (můžete si vyzkoušet), proto je lepší příklady počítat intuitivně stejně jako na začátku této kapitoly.
Příklady k procvičení
Příklad 1
A) Určete, kolika způsoby lze sestavit rozvrh na úterý pro 8. třídu ZŠ Sýpky, v níž se vyučuje 6 předmětů.
Každý předmět má právě jednu vyučovací hodinu denně a celkově se vyučuje 6 vyučovacích hodin denně.
B) Kolika způsoby lze sestavit takový rozvrh, který má jako třetí vyučovací předmět zeměpis? (Zeměpis je jeden ze šesti předmětů).
Řešení: (zobrazit text)
A) $6 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 720 $.
B) $5 \cdot 4 \cdot 1 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 120 $.
Příklad 2
Určete, kolika způsoby se v pětimístné lavici může posadit:
- pět chlapců;
- pět chlapců, jestliže Kuba a Jirka chtějí sedět vedle sebe;
- pět chlapců, jestliže Kuba a Jirka chtějí sedět vedle sebe a Honza chce sedět na kraji.
Řešení: (zobrazit text)
- _ _ _ _ _ → 5 4 3 2 1 →
$ 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 120 $.
- A) Kuba sedí vlevo od Jirky:
3 chlapci + KJ = 4 → _ _ _ _ → 4 3 2 1 → $ 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 24 $.
B) Kuba sedí vpravo od Jirky:
3 chlapci + JK = 4 → _ _ _ _ → 4 3 2 1 → $ 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 24 $.
Celkově: $ 24 + 24 = 48 $.
- A) Honza sedí vlevo na kraji a KJ vedle sebe:
H _ _ _ → 1 3 2 1 → $ 1 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 6 $,
Výsledek vynásobíme dvěma kvůli případu, kdy Kuba a Jirka sedí vedle sebe opačně (počet s dvojicí JK je stejný počet jako s KJ): $ 2 \cdot 6 = 12 $.
B) Honza sedí vpravo na kraji a KJ vedle sebe:
_ _ _ H → 3 2 1 1 → $ 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 1 = 6 $,
Výsledek vynásobíme dvěma kvůli případu, kdy Kuba a Jirka sedí vedle sebe opačně: $ 2 \cdot 6 = 12 $.
Celkově: $ 12 + 12 = 24 $.
Příklad 3
Žáci 3. třídy chtějí nacvičit divadlo na vánoční besídku. Paní učitelka musí 9 žákům (5 chlapců a 4 děvčata) rozdělit divadelní role:
Král, královna, princ, princezna, dvorní dáma, služebná, podkoní, kovář a rytíř.
- Kolika způsoby může tyto role rozdělit?
- Kolika způsoby může tyto role rozdělit tak, aby královna a princezna byla děvčata a král a princ byli chlapci? Ostatní mohou být jakkoli.
- Kolika způsoby může tyto role rozdělit tak, aby ženské role hrála děvčata a mužské role chlapci?
Řešení: (zobrazit text)
- $ 9 \cdot 8 \cdot 7 \cdot 6 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 362880 $.
- $ 5 \cdot 4 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 28800 $.
- $ 5 \cdot 4 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 2880 $.
Příklad 4
Určete počet všech sudých pěticiferných přirozených čísel vytvořených z cifer 1, 2, 3, 4, 5, nemůže-li se v daném čísle žádná cifra opakovat.
Řešení: (zobrazit text)
$ 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 2 = 48 $.
Příklad 5
Určete počet všech šesticiferných přirozených čísel vytvořených z cifer 0, 1, 2, 3, 4, 5, v nichž se žádná cifra neopakuje.
Řešení: (zobrazit text)
$ 5 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 600 $.
Příklad 6
Kolika způsoby můžeme posadit ke kulatému stolu 5 mužů a 5 žen tak, aby žádné dvě osoby téhož pohlaví neseděly vedle sebe?
Řešení: (zobrazit text)
M Ž M Ž M Ž M Ž M Ž
$ 2 \cdot (5 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 1) = 28800 $.
(Násobí se 2-krát, protože můžeme ještě vyměnit pozice mužů a žen.)
Příklad 7
Kolika způsoby lze postavit do řady 4 Angličany, 2 Francouze a 3 Turky, musí-li osoby téže národnosti stát vedle sebe?
Řešení: (zobrazit text)
Nejprve určíme pořadí 3 skupin osob: Angličanů, Francouzů a Turků: $ 3 \cdot 2 \cdot 1 $.
A nakonec rozmístíme osoby v rámci skupiny $ 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 $, $ 2 \cdot 1 $, $ 3 \cdot 2 \cdot 1 $ .
Celkem: $ 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 1728$.
Příklad 8
Určete počet všech pěticiferných přirozených čísel, v jejichž dekadickém zápisu je každá z číslic 0, 1, 3, 4, 7?
A) Kolik z těchto čísel je dělitelných šesti?
B) Kolik jich je větších než 74301?
Řešení: (zobrazit text)
$ 4 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 96$
A) Ciferný součet čísel je dělitelný 3, proto čísla dělitelná šesti jsou právě ta, která končí nulou nebo čtyřkou.
0 na konci: $ 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 1 = 24$,
4 na konci: $ 3 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 1 = 18$,
$ 24 + 18 = 42$
B) Větší než 74301 je pouze jedno číslo sestavené z těchto cifer, a to 74310.
Příklad 9
Určete, kolikrát lze přemístit slova ve verši "Sám svobody kdo hoden, svobodu zná vážiti každou" tak, aby se nepromíchala slova věty hlavní a vedlejší.
Řešení: (zobrazit text)
$ 2 \cdot (4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1) = 1152$
Násobí se dvakrát, protože můžeme ještě prohodit celou větu hlavní s větou vedlejší.
Příklad 10
Kolika způsoby můžeme rozestavit 6 dětí do kruhu?
Řešení: (zobrazit text)
Do řady lze rozestavit 6 dětí $ 6 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 720$ způsoby.
Protože z každé řady utvoříme ekvivalentním způsobem kruh, je počet takto vzniklých kruhů rovněž $720$.
Vzhledem k tomu, že však nerozlišujeme kruhy lišící se jen pootočením, je hledaný počet $720/6 = 120$.
Příklad 11
Kolik náhrdelníků lze utvořit ze 6 korálků různých barev?
Řešení: (zobrazit text)
Mohlo by se zdát, že podle příkladu 10 je správná odpověď $120$. Protože však nerozlišíme dva náhrdelníky, z nichž jeden vznikl převrácením druhého, je hledaný počet $120/2 = 60$.