Variace bez opakování
S variacemi se setkávám tehdy, kdy vybíráme skupinu prvků z určité množiny těchto prvků.
Přičemž je důležité pořadí, v jaké prvky uspořádáme. (Např.: Výběr 2 dětí z 15, kde záleží na pořadí.)
Jedna variace je právě jedna taková vybraná skupinka prvků. Nás bude většinou zajímat, kolik takových variací je možné sestavit.
(Např.: Kolik různých dvojic dětí lze vybrat na divadelní role čerta a Káči?)
Prvky, které vybíráme, mezi sebou rozlišujeme, jsou navzájem různé a neopakují se.
Zkusíme si vše přiblížit na následujících příkladech.
Řešené příklady
Příklad 1 - Vlajky
Mirek si chce vytvořit vlastní vlajku. Chtěl by, aby byla složena ze tří různobarevných svislých pruhů. K dispozici má látky 5 různých barev - fialovou, červenou, modrou, zelenou a žlutou.
- Určete, kolik různých vlajek si může Mirek sestavit.
- Kolik takových vlajek má jeden pruh žlutý?
- Kolik vlajek neobsahuje červený pruh?
Řešení:(skrýt text)
1.
Přepis řešení:
Doplňujeme barvy na tři různá místa na vlajce, vybíráme tedy 3 různé barvy z pěti celkem:
1. 2. 3. → _ _ _
Na první místo vybíráme 1 z 5 barev, máme tedy 5 různých možností:
$5$ _ _
Na druhé místo vybíráme už jen ze 4 barev, protože jednu barvu jsme již použili a barvy se nemohou opakovat:
$5$ $4$ _
Na třetí místo vybíráme už jen ze 3 barev, protože 2 barvy jsme již použili a barvy se nemohou opakovat:
$5$ $4$ $3$
Výsledek: $5 \cdot 4 \cdot 3 = 60 $.
• Proč se čísla mezi sebou násobí? Viz
kombinatorické pravidlo součinu.
• Podívejte se na všechny možné
variace vlajek
2. Úlohu si rozdělíme na tři situace: žlutý pruh bude vlevo nebo uprostřed nebo vpravo na vlajce:
Ž _ _ _ Ž _ _ _ Ž
Umístění žluté barvy tímto máme určené. Na toto místo máme pouze jednu možnost výběru barvy = žlutou:
$ 1 $ _ _ _ $ 1 $ _ _ _ $ 1 $
Poté nám zůstanou 4 barvy, kterými můžeme obarvit další pruh. Po obarvení tohoto pruhu nám zůstanou 3 barvy na poslední pruh:
$ 1 \ \ 4 \ \ 3 $ $\ 4 \ \ 1 \ \ 3 $ $\ 4 \ \ 3 \ \ 1 $
Jednotlivé možnosti:
$1 \cdot 4 \cdot 3 = 12$,
$4 \cdot 1 \cdot 3 = 12$,
$4 \cdot 3 \cdot 1 = 12$.
Máme 3 disjunktní skupiny vlajek, počet vlajek s jedním žlutým pruhem je proto podle pravidla součtu
:
$12 + 12 + 12 = 36$.
3. Nemá červený pruh, počet barev na vlajku je tedy 4:
$4 \cdot 3 \cdot 2 = 24$.
Příklad 2 - Předseda, místopředseda…
Sportovní klub Komárov vybírá osoby na pozice předsedy, místopředsedy, účetního a trenéra. K dispozici má 8 uchazečů a 5 uchazeček. Určete:
- Kolika způsoby z nich lze vybrat tyto funkcionáře?
- Kolika způsoby lze vybrat funkcionáře tak, aby předseda byl muž a místopředseda žena nebo obráceně?
- Kolika způsoby lze vybrat funkcionáře tak, aby právě jedním z nich byla žena?
Řešení:(skrýt text)
- $8$ mužů $+ \ 5$ žen $= 13 $ lidí celkem.
Předseda Místopředseda Účetní Trenér = P M Ú T → _ _ _ _
Pro výběr předsedy máme 13 možností, poté pro místopředsedu 12 možností, potom pro účetního 11 možností a nakonec pro trenéra 10 možností.
Výsledek:$ 13 \cdot 12 \cdot 11 \cdot 10 = 17160$.
- Příklad si rozdělíme na 2 různé situace:
I. P-muž a M-žena:
Na místo předsedy vybíráme jednoho z osmi mužů, na místo místopředsedy jednu z pěti žen:
$8 \ 5 $ _ _
Zbývá $7$ mužů $+ \ 4$ ženy $= 11 $.
$ 8 \cdot 5 \cdot 11 \cdot 10 = 4400$.
II. P-žena a M-muž:
$5 \ 8 $ _ _
Zbývají $4$ ženy $+ \ 7$ mužů $= 11 $.
$ 5 \cdot 8 \cdot 11 \cdot 10 = 4400$.
Výsledek: $ 4400 + 4400 = 8800$.
- Nyní musíme uvažovat zvlášť situace, kdy žena je na místě P nebo M nebo Ú nebo T:
P-žena: $ 5 \cdot 8 \cdot 7 \cdot 6 = 1680$,
M-žena: $ 8 \cdot 5 \cdot 7 \cdot 6 = 1680$,
Ú-žena: $ 8 \cdot 7 \cdot 5 \cdot 6 = 1680$,
T-žena: $ 8 \cdot 7 \cdot 6 \cdot 5 = 1680$,
$1680 + 1680 + 1680 + 1680 = 6720 $.
Příklad 3 - Čísla
A) Určete počet všech nejvýše čtyřciferných přirozených čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou?
B) Kolik z nich je menších než 6000?
Řešení:(skrýt text)
A)
Úlohu si rozdělíme na situace:
- Výběr čtyřciferných čísel.
- Výběr tříciferných čísel.
- Výběr dvouciferných čísel.
- Výběr jednociferných čísel.
- Máme čtyři cifry: _ _ _ _
Na první z nich můžeme umístit čísla: 1,2,3,4,5,6,7,8,9. Celkem 9 číslic. (Proč ne nulu? Čtyřciferné!)
$9$ _ _ _
Na druhé místo už můžeme umístit i nulu: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 - celkem 10 čísel a odečítáme jednu číslici, kterou jsme již vybrali:
$9$ $9$ _ _
Na třetí místo: 10 číslic mínus 2 z předchozích výběrů:
$9$ $9$ $8$ _
Jako poslední cifru můžeme zvolit opět jednu z 10 číslic mínus 3 z předchozích výběrů:
$9$ $9$ $8$ $7$
Celkově: $9 \cdot 9 \cdot 8 \cdot 7 = 4536$.
-
Pro tříciferná čísla obdobně: $9 \cdot 9 \cdot 8 = 648$.
-
Pro dvouciferná čísla obdobně: $9 \cdot 9 = 81$.
-
Jednociferných přirozených čísel je: $9$.
Vypočítali jsme, kolik máme možností pro 4 různé situace (pro čtyřciferné číslo, tříciferné, dvouciferné a jednociferné číslo).
Dohromady: $4536 + 648 + 81 + 9 =5274 $.
B) Postup řešení je podobný jako v úloze A). Rozdíl bude pro výpočet čtyřciferných čísel.
Na prvním místě mohou být čísla: 1,2,3,4,5 - celkem 5 číslic. (Proč? Menší než 6000.)
$5 \cdot 9 \cdot 8 \cdot 7 = 2520$
Počet všech nejvýše čtyřciferných přirozených čísel menších než 6000 je: $2520 + 648 + 81 + 9 = 3258 $.
Definice
$k$-členná variace z $n$ prvků je uspořádaná $k$-tice sestavená z těchto prvků tak, že se v ní každý vyskytuje nejvýše jednou.
Počet $V(k,n)$ všech $k$-členných variací z $n$ prvků je:
$V(k, n) = n \cdot (n - 1) \cdot (n - 2) \cdot … \cdot (n - k + 1)$.
Jen na ukázku si vypočítáme některé řešené příklady s využitím vzorce:
Příklad 1 - Vlajky - podle vzorce (zobrazit text)
Mirek si chce vytvořit vlastní vlajku. Chtěl by, aby byla složena ze tří různobarevných svislých pruhů. K dispozici má látky 5 různých barev - fialovou, červenou, modrou, zelenou a žlutou.
1. Určete, kolik různých vlajek si může Mirek sestavit.
Řešení:
Počet prvků, z nichž vybíráme:
n = 5.
Kolika člennou variaci vybírame:
k = 3.
$V(3,5) = 5 \cdot (5 - 1) \cdot (5 - 2) = 5 \cdot 4 \cdot 3 = 60$.
Příklad 2 - Předseda, místopředseda… - podle vzorce (zobrazit text)
Sportovní klub Komárov vybírá osoby na pozice předsedy, místopředsedy, účetního a trenéra. K dispozici má 8 uchazečů a 5 uchazeček. Určete:
1. Kolika způsoby z nich lze vybrat tyto funkcionáře?
Řešení:
Počet prvků, z nichž vybíráme:
n = 8 + 5 = 13.
Kolika člennou variaci vybíráme:
k = 4 (předsedu, místopředsedu, účetního a trenéra).
$V(4,13) = 13 \cdot (13 - 1) \cdot (13 - 2) \cdot (13 - 3) = 13 \cdot 12 \cdot 11 \cdot 10 = 17160$.
Shrnutí počítaní podle vzorce:
Podle definice by se další Řešené příklady řešily obtížněji (můžete si vyzkoušet), proto je lepší
příklady počítat intuitivně stejně jako na začátku této kapitoly.
Příklady k procvičení
Příklad 1
A) Určete, kolika způsoby lze sestavit rozvrh na pondělí pro 7. třídu ZŠ Hoštice, v níž se vyučuje 11 předmětů.
Každý předmět je maximálně jednou denně a celkově se v pondělí vyučuje 6 vyučovacích hodin.
B) Kolika způsoby lze sestavit takový rozvrh, který má jako druhý vyučovací předmět matematiku? (Matematika je jeden z jedenácti předmětů).
Řešení: (zobrazit text)
A) $11 \cdot 10 \cdot 9 \cdot 8 \cdot 7 \cdot 6 = 332640 $.
B) $10 \cdot 1 \cdot 9 \cdot 8 \cdot 7 \cdot 6 = 30240 $.
Příklad 2
Soňa zapomněla své telefonní číslo.
Vzpomíná si, že mělo předčíslí 773 a poté jej tvořilo 6 různých čísel takových, že:
první tři čísla byly sudé nebo nula, další dvě liché a poslední si nepamatuje vůbec.
Kolik existuje telefonních čísel, které by odpovídaly Soninu popisu?
Řešení: (zobrazit text)
S-sudé nebo nula, L-liché, Z-zbylá čísla:
S S S L L Z
$ 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 5 \cdot 4 \cdot (2+3) = 6000 $.
Příklad 3
Žáci třetí třídy chtějí nacvičit divadlo na vystoupení ke Dni matek. Paní učitelka musí vybrat 4 žáky z 23 žáků (16 chlapců a 7 děvčat) na divadelní role:
Král Richard, služebná Agáta, podkoní Matěj a princezna Tiana.
- Kolik různých čtveřic žáků může na tyto role vybrat?
- Kolik různých čtveřic žáků může na tyto role vybrat tak, aby služebná a princezna byla děvčata? (Král i podkoní žádné omezení nemají.)
- Kolik různých čtveřic žáků může na tyto role vybrat tak, aby služebná a princezna byla děvčata a aby král a podkoní byli chlapci?
Řešení: (zobrazit text)
- $ 23 \cdot 22 \cdot 21 \cdot 20 = 212520 $.
- $ 7 \cdot 6 \cdot 21 \cdot 20 = 17640 $.
- $ 7 \cdot 6 \cdot 16 \cdot 15 = 10080 $.
Příklad 4
Na dětském táboře dostalo 45 dětí za úkol vytvořit si každý svou vlajku.
Zadání úkolu zní:
Vlajka bude složena ze tří různobarevných svislých pruhů. K dispozici máte látky 5 různých barev - černá, červená, modrá, oranžová a žlutá.
- Je možné, aby každé dítě mělo svou originální vlajku?
- Kolik lze sestavit vlajek se žlutým pruhem uprostřed?
- Kolik lze sestavit vlajek, které nemají prostřední pruh červený?
Řešení: (zobrazit text)
Děti doplňují barvy na tři různá místa na vlajce:
1. 2. 3. → _ _ _
K dispozici mají 5 barev:
$5 \cdot 4 \cdot 3 = 60 $ $45<60 $
Ano, je možné, aby si každé dítě vytvořilo svou originální vlajku.
- Prostřední pruh má barvu určenou (= 1 možnost), na ostatní zbývají 4 barvy:
$4 \cdot 1 \cdot 3 = 12$.
- Dá se vypočítat dvěmi způsoby:
A) Můžeme od počtu všech vlajek odečíst ty, které mají prostřední barvu červenou.
Počet všech vlajek $5 \cdot 4 \cdot 3 = 60$.
Počet vlajek s červenou uprostřed $4 \cdot 1 \cdot 3 = 12$.
Vlajky bez prostředního pruhu červeného: $60 - 12 = 48$.
B) Máme obarvit 3 pruhy na vlajce:
_ $\ $ _ $\ $ _
Začneme od prostředního pruhu. Na něj máme pouze 4 barvy (červenou nechceme):
_ $\ \ 4 \ \ $ _
Teď už můžeme použít i červenou barvu, celkem je tedy 5 barev mínus ta barva, kterou už jsme vybrali pro prostřední pruh:
$4 \ \ 4 \ \ $ _
Na poslední část zbývají 3 možnosti obarvení:
$4 \ \ 4 \ \ 3$
Celkem:
$4 \cdot 4 \cdot 3 = 48$.
Příklad 5
Určete počet všech pěticiferných přirozených čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou.
Kolik z nich je dělitelných pěti?
Řešení: (zobrazit text)
Počet takových pěticiferných čísel je: $ 9 \cdot 9 \cdot 8 \cdot 7 \cdot 6 = 27216$.
Dělitelných pěti: poslední cifra je "$0$": $ 9 \cdot 8 \cdot 7 \cdot 6 \cdot 1 = 3024 $, poslední cifra je "$5$": $ 8 \cdot 8 \cdot 7 \cdot 6 \cdot 1 = 2688 $,
celkem $3024 + 2688 = 5712$.
Příklad 6
Určete počet všech nejvýše čtyřciferných přirozených čísel s různými číslicemi, která jsou sestavena z číslic 2, 4, 5, 6, 7, 9.
Kolik z nich je sudých?
Řešení: (zobrazit text)
Takových nejvýše čtyřciferných čísel je: $ 6 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 3 + 6 \cdot 5 \cdot 4 + 6 \cdot 5 + 6 = 360 + 120 + 30 + 6 = 516$.
Sudých: poslední cifra je "2, 4 nebo 6": $ 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 3 + 5 \cdot 4 \cdot 3 + 5 \cdot 3 + 3 = 180 + 60 + 15 + 3 = 258$.
V tomto případě jsme si mohli počítání ulehčit, všech čísel sestavných z číslic 2, 4, 5, 6, 7, 9 je 516, a jelikož je přesně polovina z číslic 2, 4, 5, 6, 7, 9 sudá, je i celkový počet sudých čísel poloviční: $516/2=258$.
Příklad 7
V naší nejvyšší fotbalové lize je 16 týmů. Kolik je různých možností obsazení prvních tří míst?
Řešení: (zobrazit text)
$ 16 \cdot 15 \cdot 14 = 3360$.
Příklad 8
Určete počet všech čtyřciferných přirozených čísel s různými číslicemi, která jsou sestavena z číslic 1, 2, 3, 4, 5.
Kolik z nich je dělitelných 5?
Kolik z nich je lichých?
Řešení: (zobrazit text)
Takových čtyřciferných čísel je: $ 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 120$.
Dělitelných pěti: poslední cifra je "5": $ 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 1 = 24 $.
Lichých: poslední cifra je "1, 3 nebo 5": $ 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 3 = 72 $.
Příklad 9
Katka prodává svíčky, nyní má k dispozici 8 různě barevných vosků.
Kolik různých svíček může vyrobit, pokud by chtěla, aby každá svíčka byla složena z 5 různobarevných vodorovných pruhů?
Kolik různých svíček může vyrobit, pokud nejvyšší pruh bude modrý a nejnižší fialový nebo naopak?
Kolik různých svíček může vyrobit, pokud by chtěla, aby prostřední 3 pruhy byly červené, oranžové a žluté barvy?
Řešení: (zobrazit text)
Počet různých svíček je: $ 8 \cdot 7 \cdot 6 \cdot 5 \cdot 4 = 6720$.
S nejvyšším pruhem modrým a nejnižším fialovým či naopak je : $ 2 \cdot 6 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 1 = 240 $.
Prostřední 3 barvy jsou červená, oranžová a žlutá: $ 8 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 7 = 336 $.